Plagiat a inspiracja. Granice pracy twórczej.
Jak powiedział (a właściwie napisał) Austin Kleon*:
…nie chodzi o to, by okraść jednego idola – trzeba okraść wszystkich. Pisarz Wilson Mizner stwierdził, że kopiowanie jednego autora to plagiat, ale kopiowanie wielu – rzetelnie przeprowadzone badania.
Biorąc pod uwagę stopień powiązania pomiędzy utworami, wyróżnia się trzy kategorie utworów. Pierwszą stanowią utwory w pełni samoistne, które nie są inspirowane cudzym dziełem. Kolejne to samoistne, ale zainspirowane dziełem kogoś innego. Trzecia kategoria to niesamoistne, w tym opracowania.
W przypadku tworzenia utworu inspirowanego innym (inspirującym), nie jest potrzebna ani zgoda twórcy dzieła inspirującego, ani tym bardziej zgoda do korzystania z utworu inspirowanego i rozporządzania nim.***
Utwory inspirowane są dziełami, które powstały w wyniku impulsu, olśnienia, czy inaczej nazwanego natchnienia innym utworem.
Opracowanie czy plagiat
Istotą plagiatu jest wykorzystanie elementów cudzego utworu w stopniu uniemożliwiającym uznanie dzieła plagiatora za oryginalne (brak cech oryginalności).
Natomiast opracowania są wynikiem twórczej ingerencji w cudzy utwór, wskutek czego dochodzi do rozpoznawalnego przejęcia jego treści oraz – zazwyczaj – formy**.
Może dojść także do autoopracowania, gdy przedmiotem opracowania nie jest cudze dzieło, ale własne, na przykład opracowanie programu komputerowego.
Autoopracowanie w ramach wykonywanej pracy sprawia, że majątkowe prawa autorskie nabywa pracodawca.
Case study
Dla stwierdzenia, czy dany utwór stanowi plagiat niezbędne jest wskazanie, w jakich elementach dzieła pierwotnego przejawia się najsilniej indywidualność jego twórcy.
Przed takim zadaniem stanął Sąd Apelacyjny w Łodzi, który rozpoznawał pozew o plagiat piosenki****
W przypadku piosenki, silnymi elementami charakteryzującymi jej oryginalność jest linia melodyczna oraz tekst.
Fundamentalnym elementom dzieła inspirującego, które stanowią o jego oryginalności, muszą odpowiadać w dziele inspirowanym nowe elementy, stanowiące wynik twórczości autora dzieła inspirowanego.
Sąd Apelacyjny w Łodzi zwrócił uwagę na:
- linie melodyczne zwrotek, które były różne,
- linia melodyczna refrenu była w przypadku obu utworów taka sama
- do pierwotnego tekstu utworu powoda została dopisana dodatkowa zwrotka; część tekstu jest tożsamy, a różnice zaczynają się od piątej zwrotki
W efekcie Sąd uznał, że utwór pozwanego stanowi opracowanie utworu powoda. Za takim stwierdzeniem przemawia przede wszystkim ścisły związek pomiędzy obydwoma utworami w zakresie melodii oraz tekstu.
Zatem częściowy plagiat utworu = naruszenie praw autorskich
*Austin Kleon, Twórcza kradzież. 10 przykazań kreatywności, wyd. Helion 2013.
** komentarz E. Traple do art. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, LEX.
***wyrok SA w Warszawie z dnia 22 maja 2009 r., I ACa 212/09, LEX nr 580223.
****wyrok SA w Łodzi z 30.07.2012 r., I ACa 483/12, OSAŁ 2014/2/9.
apl.adw. Małgorzata Moczulska
Pomagam zrozumieć przepisy prawa i prowadzić legalnie biznes online. Moi Klienci to osoby mające odwagę spełniać marzenia o własnej firmie, w której realizują swoje pasje, ale także rozwijają dochodowe biznesy zgodnie z obowiązującymi przepisami.